Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia - Erasmus+
 
Oportunităţi granturi Erasmus+ pentru studenţi

Oportunităţi granturi Erasmus+ pentru studenţi

Regulament Erasmus+

Acordurile Erasmus

 

 

CENTRUL DE RELAŢII INTERNAŢIONALE

 

COMPARTIMENTUL ERASMUS+

 

 

I. CADRUL LEGAL

 

Art. 1. Mobilitatea studenţilor, a personalului didactic, didactic auxiliar şi de cercetare şi a personalului nedidactic din Universitatea “1 Decembrie 1918” din Alba Iulia prin Programul european Erasmus+ se desfăşoară conform prevederilor cuprinse în:

a)      Regulamentul nr. 817/2021 de instituire a Erasmus+: Programul Uniunii pentru educaţie şi formare, tineret şi sport şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1288/2013

b)    Ghidul programului Erasmus +, versiunea valabilă pentru fiecare an în curs;

c)     Apelul naţional anual disponibil pe www.erasmusplus.ro;

d)    Carta Universitară Erasmus – extinsă a Universităţii “1 Decembrie 1918” din Alba Iulia;

e)     OMEC nr. 5146 din 12 septembrie 2019 privind aprobarea aplicării generalizate a Sistemului european de credite transferabile

f)     Regulamentul de organizare şi funcţionare a Compartimentului Erasmus+ din Universitatea  „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia;

g)    Carta Universităţii „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia;

h)    Contractele anuale încheiate între Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale (ANPCDEFP) şi Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia;

i)       Legea învăţământului superior nr. 199/2023;

j)       OMECTS nr. 3223 din 8 februarie 2012, pentru aprobarea Metodologiei de recunoaştere a perioadelor de studii efectuate în străinătate;

k)      Ordinul nr. 4262 din 15 aprilie 2024 privind aprobarea Metodologiei privind mobilitatea academică a studenţilor;

l)       Ordin comun MECTS – MMFPS nr.4469/12.06.2012/nr.1804/03.07.2012 privind aprobarea Metodologiei de utilizare a instrumentelor Europass şi Youthpass şi a Metodologiei-cadru cu privire la serviciile de consiliere şi orientare a carierei pe tot parcursul vieţii;

m)   Ghidul de utilizare ECTS al Uniunii Europene, versiunea 2015.

 

II. TIPURI DE MOBILITATE

 

Art. 2 (1) Programul Erasmus +, Acţiunea-cheie 1 – Proiecte de mobilitate pentru studenţii şi personalul din învăţământul superior este un program finanţat de Comisia Europeană, gestionat în România de Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale (ANPCDEFP), care are drept obiectiv să contribuie prin învăţarea de-a lungul vieţii la dezvoltarea Uniunii Europene ca o societate avansată bazată pe cunoaştere, capabilă de o creştere economică durabilă însoţită de o creştere cantitativă şi calitativă a numărului locurilor de muncă şi de o mai mare coeziune socială, asigurând în acelaşi timp o bună protecţie a mediului pentru generaţiile viitoare. În special, programul are ca scop favorizarea schimburilor reciproce, cooperarea şi mobilitatea între sistemele de educaţie şi de formare profesională din cadrul Uniunii Europene, astfel încât acestea să devină un model de calitate la nivel mondial.

(2) Programul ERASMUS + cuprinde, pentru învăţământul superior, următoarele tipuri de acţiuni de mobilitate în cadrul KA131 şi KA171:

a)      Acţiuni de mobilitate a studenţilor pentru studii;

b)      Acţiuni de mobilitate a studenţilor pentru stagii;

c)      Acţiuni de mobilitate a personalului în scopuri didactice;

d)      Acţiuni de mobilitate a personalului pentru formare;

e)      Acţiuni de mobilitate de scurtă durată a studenţilor doctoranzi;

f)       Blended Intensive Programmes (Programe intensive mixte)

g)      Acţiuni de mobilitate mixte, pentru ciclurile 1 şi 2 de studii.

(3) Acţiunile de mobilitate a studenţilor pentru studii reprezintă perioada de studiu în străinătate la o instituţie de învăţământ superior (IIS) parteneră. Aceasta poate să includă, de asemenea, o perioadă de stagiu.

(4) Acţiunile de mobilitate a studenţilor pentru stagii (practică) pot fi desfăşurate în cadrul unor instituţii de învăţământ superior partenere din străinătate sau la un loc de muncă în străinătate, fiind sprijinite pe durata ciclului scurt, primului ciclu, a celui de-al doilea şi a celui de-al treilea ciclu şi în termen de maxim un an de la absolvire.

(5) Mobilitatea personalului didactic, didactic auxiliar şi de cercetare şi a personalului nedidactic – cu scop de formare sprijină dezvoltarea profesională a personalului didactic şi nedidactic din instituţiile de învăţământ superior, sub forma unor evenimente de formare în străinătate (cu excepţia conferinţelor) şi a unor perioade de observare directă la locul de muncă/formare într-o instituţie de învăţământ superior parteneră sau într-o altă organizaţie relevantă din străinătate.

(6) Mobilitatea personalului didactic pentru perioade de predare permite cadrelor didactice din instituţiile de învăţământ superior sau personalului din întreprinderi să predea la o instituţie de învăţământ superior parteneră din străinătate. Mobilitatea personalului în scopul predării poate avea loc în orice domeniu/disciplină academică.

(7) Mobilităţile adresate studenţilor şi personalului instituţiilor de învăţământ superior sub forma unor mobilităţi mixte: o perioadă de mobilitate în format fizic şi, obligatoriu, o activitate sau componentă în format virtual.

(8) Acţiunile de mobilitate de scurtă durată a studenţilor doctoranzi au scopul de a răspunde mai bine nevoilor diverse de învăţare şi formare ale doctoranzilor şi pentru a asigura egalitatea de şanse. Doctoranzii şi absolvenţii recenţi ("post-docs")  pot efectua studii fizice pe termen scurt sau lung, sau perioade de mobilitate şi stagii în străinătate pentru 5 până la 30 de zile de mobilitate fizică.

(9) Programele intensive mixte sunt programe scurte, intensive, care combină mobilitatea fizică cu cea virtuală, în dorinţa de a ajunge la toate tipurile de studenţi din toate mediile, domeniile de studiu şi cicluri.

 

Art. 3. În conformitate cu prevederile Ghidului Erasmus +, acţiunile de mobilitate prevăzute a fi implementate în cadrul Programului se desfăşoară în condiţiile existenţei unor acorduri bilaterale între Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia şi instituţii de învăţământ superior publice sau private, companii, societăţi, organizaţii publice sau private acreditate sau abilitate, în condiţiile şi principiile Programului pentru a desfăşura astfel de activităţi

 

Art. 4. Acordurile inter-instituţionale Erasmus+ sunt încheiate de către Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia utilizând formatul standard aprobat în cadrul Programului de către Comisia Europeană şi semnate de către rectorul Universităţii.

 

Art. 5. În cadrul programului Erasmus Without Papers, acordurile inter-instituţionale vor fi încheiate online, prin intermediul Managerului pentru Acorduri Inter-Instituţionale din contul instituţional al UAB creat pe platforma Erasmus+ Dashboard.




III. ACŢIUNI DE MOBILITATE A STUDENŢILOR PENTRU STUDII ŞI PENTRU STAGII (SMS ŞI SMP)

 

Art. 6. Criteriile de eligibilitate în vederea implementării mobilităţilor SMS şi SMP sunt, în conformitate cu Ghidul Programului Erasmus+, următoarele:

a.       Studenţii sunt înscrişi într-o instituţie de învăţământ superior şi la programe de studii care conduc la obţinerea unei diplome sau a unei alte calificări recunoscute la nivel terţiar (până la nivelul doctoratului inclusiv).

b.      Acelaşi student poate beneficia de granturi de mobilitate de până la 12 luni pentru fiecare ciclu de studii, indiferent de numărul şi tipul activităţilor de mobilitate (experienţa anterioară în cadrul programului Erasmus+ 2014-2020 sau Erasmus – LLP se ia în considerare la calcularea perioadei de 12 luni pentru fiecare ciclu de studii).

 

Art. 7. Selecţia studenţilor pentru acţiuni de mobilitate SMS şi SMP se desfăşoară având în vedere constrângerile impuse de acordurile bilaterale încheiate cu partenerii internaţionali cu privire la termenele de nominalizare şi aplicaţie pentru participanţii la acţiuni de mobilitate, în sistemul Open Call.

 

Art. 8. Comisia de selecţie este numită prin decizia Rectorului Universităţii şi este aprobată de către Consiliul de Administraţie.

(1)     Pentru selecţia studenţilor, Comisia de selecţie va fi propusă de către Coordonatorul instituţional Erasmus+ şi aprobată prin hotărâre a Consiliului de administraţie.

(2)     Comisia de selecţie are următoarele atribuţii: primeşte, înregistrează şi verifică dosarele candidaţilor prin intermediul unui secretar numit din partea Compartimentului Erasmus+; verifică eligibilitatea acestora; realizează selecţia, ierarhizează candidaţii; întocmeşte listele cu admişi, rezerve şi respinşi; comunică rezultatele candidaţilor, primeşte contestaţiile.

 

Art. 9. În vederea evaluării îndeplinirii condiţiilor de eligibilitate, dosarul de candidatură al studenţilor pentru programul ERASMUS+, va cuprinde, în format electronic:

a. formular de candidatură, completat online pe platforma erasmus.uab.ro, printat şi semnat de către candidat (acesta fiind singurul document printat şi semnat pe care participantul îl predă Compartimentului Erasmus+);

b.  în cazul studenţilor Facultăţii de Teologie Ortodoxă este necesar acordul scris al chiriarhului;

c. document de identitate şi/sau permis de şedere (dacă este cazul);

d. adeverinţă de la secretariatul facultăţii care certifică statutul de student înmatriculat;

e. adeverinţă de la secretariatul facultăţii care demonstrează că studentul este beneficiar al unei burse sociale (dacă este cazul);

f. documente care dovedesc statutul studentului provenit din medii defavorizate, conform Apelului Naţional anual.

f. declaraţie pe propria răspundere cu privire la stagiile Erasmus+ efectuate în ciclul de studii corespunzător opţiunii prezente.

 

Art. 10. Selecţia candidaţilor se face prin concurs, pe baza propunerii planului de diseminare şi impact. Acesta trebuie susţinut în faţa comisiei de selecţie printr-un interviu  - organizat de către comisia de selecţie, urmărindu-se evaluarea capacităţii de exprimare orală în limba străină în care se va desfăşura stagiul de mobilitate, motivarea, şi interesul personal necesar unei bune desfăşurări a programului de studiu sau practică în timpul perioadei de mobilitate. Planul de diseminare şi impact trebuie să detalieze acţiunile de promovare a oportunităţilor Erasmus + şi să detalieze rezultatele scontate şi impactul acţiunii de mobilitate în plan profesional şi personal al candidaţilor. În situaţia în care, din motive obiective, un candidat nu poate participa la interviu, se va organiza interviu online, la o data şi oră convenite de comisie împreună cu acesta.  

 

Art. 11. Departajarea studenţilor se va face în funcţie de nota obţinută la interviul de selecţie. În cazul în care există situaţii de egalitate, comisia de selecţie va lua decizia departajării candidaţilor în funcţie de pregătirea acestora pentru implementarea mobilităţii de studiu sau plasament.

 

Art. 12. Listele conţinând rezultatele selecţiei vor fi afişate pe site-ul CRI şi pe platforma erasmus.uab.ro. Comisia de selecţie va întocmi un proces-verbal al concursului de selecţie, la care vor fi anexate cele trei liste (admişi, rezerve, respinşi) şi punctajele obţinute de toţi participanţii.

 

Art. 13. În termen de maximum 20 zile (în funcţie de termenele impuse de implementarea eficientă a mobilităţii) de la afişarea rezultatelor finale a procesului de selecţie, candidaţii care au obţinut un grant pentru implementarea unei acţiuni de mobilitate a studenţilor pentru studii sau practică trebuie să confirme locul obţinut prin confirmarea acceptului către CRI, online, prin email sau pe platforma erasmus.uab.ro.

 

Art. 14. Actualizarea listelor cu participanţii la mobilităţi Erasmus+:

a) În cazul în care un titular nu-şi confirmă locul obţinut în termenul menţionat, acesta urmează a fi ocupat de prima persoană de pe lista rezervelor;

b) În cazul în care unul dintre titulari renunţă la locul ocupat prin concurs, acesta va depune o cerere scrisă în acest sens, locul său urmând a fi ocupat de prima persoană de pe lista rezervelor;

c) În cazul în care nu au fost ocupate toate locurile scoase la concurs, se pot organiza noi selecţii, în sistemul Open Call.

 

Art. 15. Eventualele contestaţii vor fi depuse la compartimentul Erasmus+ în maxim 24 de ore de la afişarea rezultatelor şi vor fi soluţionate de comisia de selecţie. Candidatul respectiv dobândeşte statutul de student Erasmus+ dacă obţine un punctaj general mai mare decât cel al ultimului candidat admis iniţial.

 

Art. 16. (1) După anunţarea rezultatelor selecţiei, candidaţii admişi, alături de reprezentanţii compartimentului Erasmus+, vor completa documentele necesare implementării acţiunii de mobilitate, urmând etapele descrise în procedura operaţională privind implementarea programelor de mobilitate a indivizilor, PO_CRI_03. Cuantumul sprijinului financiar Erasmus + va fi definitivat în momentul semnării contractului financiar, candidaţii trebuind să fie informaţi cu privire la necesitatea de a cofinanţa o parte din cheltuielile de mobilitate. Grantul destinat mobilităţilor Erasmus + nu este menit să acopere toate costurile mobilităţii, ci reprezintă doar o contribuţie la costul călătoriei şi al subzistenţei. Fiecare student selectat pentru o acţiune de mobilitate va beneficia de un grant în cuantum egal cu granturile financiare stabilite de către ANPCDEFP prin contractul instituţional încheiat cu UAB.

(2) Grantul Erasmus+ este exprimat şi plătit în Euro beneficiarului.

(3) Pentru studenţii cu oportunităţi reduse (cei care beneficiază de bursă socială sau se încadrează în criteriile de acordare a bursei sociale), de etnie romă sau cei cu statut de refugiat (în cadrul acţiunilor KA131/KA171), studenţii care îndeplinesc criteriile stabilite în Apelul Naţional cu privire la statului candidatului provenit din medii dezavantajate, care efectuează acţiuni de mobilitate, la granturile corespunzătoare se adaugă un sprijin financiar suplimentar, în conformitate cu regulile de finanţare din cadrul Apelului Naţional şi a contractului instituţional încheiat între Universitate şi ANPCDEFP.

 

Art. 17. (1) Perioada minimă de studiu sau de practică este de 2 luni şi cea maximă de 12 luni (în funcţie de regulile de finanţare din cadrul Apelului Naţional). Există posibilitatea unei mobilităţi combinate, dacă aceasta a fost planificată, formată din luni de studiu şi luni de plasament, finanţată cu grantul corespunzător mobilităţii de studiu. Pentru acest tip de mobilitate se vor aplica regulile menţionate pentru mobilitatea de studiu. De asemenea, studenţii pot efectua mobilităţi de studiu sau de plasament de scurtă durată de 5-30 de zile, în acest caz fiind încurajate mobilităţile mixte, sau desfăşurate în cadrul unor programe intensive mixte (BIP).

          (2) Pentru studenţii care beneficiază de mobilitate în ultimul an de studii, se recomandă mobilitatea de un semestru, de 3 – 5 luni în primul semestru al anului universitar.

            (3)  Cu toate acestea, un student înmatriculat pe durata mobilităţii în anul terminal al unui ciclu de studii universitare poate beneficia de o perioadă de studiu de un an universitar, sau pe parcursul semestrului al II-lea de studiu, prezentarea la examenul de licenţă, respectiv disertaţie la finalizarea mobilităţii fiind condiţionată de echivalarea rezultatelor academice obţinute la universitatea parteneră până la încheierea perioadei normale a sesiunii de examene aferente anului terminal de studii, sau până la expirarea termenului de înscriere la aceste examene. În cazuri excepţionale acest termen poate fi extins, în limita posibilităţilor, numai cu acceptul conducerii facultăţilor UAB. În caz contrar, studentul se poate prezenta în alte sesiuni ale examenului de licenţă, respectiv disertaţie.

 

Art. 18. Studentul aflat în mobilitate Erasmus+ care beneficiază de bursă în România va continua să primească suma la valoarea integrală pe perioada studiilor/practicii în străinătate, dacă este îndreptăţit în continuare să o primească. Drepturile câştigate ca student la Universitatea de origine, respectiv subvenţia de studiu, bursele de studiu, bursele sociale, bursele de excelenţă, alte drepturi sau facilităţi, nu se pot retrage pe perioada stagiului Erasmus + sau din cauza participării la Programul Erasmus+. De asemenea, obligaţiile contractuale ale studentului Erasmus+ la Universitatea de origine rămân neschimbate, chiar dacă, pe parcursul perioadelor de mobilitate fizică, transfrontalieră, studenţii Erasmus nu pot desfăşura/participa la activităţi şcolare în cadrul instituţiei de origine.

 

Art. 19. (1) Studenţii nu pot utiliza, pentru acoperirea aceleiaşi cheltuieli eligibile, surse de finanţare diferite. Altfel spus, granturile nu pot fi folosite pentru finanţarea unor cheltuieli deja acoperite prin alte programe ale Comisiei Europene. Beneficiarul va declara faptul că foloseşte o singură sursă de finanţare pentru acoperirea uneia şi aceleiaşi cheltuieli.

(2) Este permisă mobilitatea studenţilor fără grant Erasmus + („zero-grant”).

      (3) Instituţia gazdă poate solicita beneficiarului plata unei sume pentru acoperirea anumitor costuri, cum sunt cele pentru asigurarea de sănătate, utilizarea de materiale şi facilităţi diverse (fotocopiere, produse de laborator etc.) în condiţii identice celor aplicate studenţilor sau cadrelor locale. În cazul mobilităţilor pentru practică, instituţiile partenere pot impune participanţilor costuri administrative.

 

Art. 20. La întoarcerea din mobilitatea de studiu sau de practică, studenţii vor prezenta, în termen de maxim 5 săptămâni, la compartimentul Erasmus+, următoarele documente:

a) Acordul de studii sau Acordul de Practică (Learning Agreement for Studies/Learning Agreement for Traineeship) semnat de către Decan şi/ sau coordonatorul instituţional atât din universitatea parteneră cât şi din universitatea de origine, inclusiv pe pagina cu modificările operate în programul de studiu/practică la Instituţia gazdă;

b) Situaţia şcolară (note + credite obţinute – Transcript of Records sau Transcript of Work) sau alte forme de evaluare (aprecieri din partea profesorului coordonator) a activităţii desfăşurate de către student;

c) Adeverinţa de la universitatea gazdă (de la Facultatea sau Centrul de Relaţii Internaţionale) care să ateste faptul că studentul a efectuat pe perioada prevăzută în contractul financiar o mobilitate de studiu sau practică Erasmus+, parcurgând toate activităţile prevăzute în acordul de studii/practică (cursuri/seminarii/lucrări practice de laborator/proiecte/stagii în companii, etc.);

d) Raport final asupra activităţii desfăşurate în perioada de studiu sau practică prin intermediul Instrumentului de Mobilitate. În conformitate cu prevederile Ghidului programului Erasmus + studenţii care nu reuşesc să prezinte raportul, în conformitate cu prevederile contractuale, vor returna parţial sau integral grantul primit;

e) Declaraţie pe propria răspundere privind eventuala folosire de fonduri din alte surse (cofinanţare) şi a evitării dublei finanţări aşa cum este aceasta definită în contractul financiar;

f) Toate documentele legate de deplasare (bilete de călătorie, facturi şi chitanţe de cazare, etc.) în cazul unei deplasări dintr-un loc diferit de acela în care îşi are sediul organizaţia trimiţătoare şi/sau al unei deplasări către un loc diferit de acela în care îşi are sediul organizaţia gazdă” caz în care “itinerariul de călătorie efectiv trebuie să fie justificat cu bilete de călătorie sau cu alte facturi în care se specifică exact locul de plecare şi locul de destinaţie”;

g) Toate documentele legate de deplasare (bilete de călătorie, facturi şi chitanţe de cazare, etc.) în cazul mobilităţilor implementate în cadrul acţiunilor cheie KA131/KA171.

h) Înainte de a aplica pentru o nouă mobilitate (dar în maximum 5 săptămâni de la încheierea mobilităţii), studenţii care au efectuat o mobilitate de studiu sau plasament, cu excepţia absolvenţilor UAB, au obligaţia de a transmite compartimentului Erasmus+ dovezi cu privire la implementarea planului de diseminare şi impact. Studenţii care încalcă această reglementare nu pot participa la selecţii pentru implementarea acţiunilor de mobilitate de studiu sau plasament organizate în următoarele 6 luni.

 

Art. 21. Pe baza acestor documente, cu ajutorul unui instrument de lucru de tip check-list, persoanele responsabile din cadrul Facultăţilor (coordonatori Erasmus +, secretari, Decan, etc.) sau din compartimentul Erasmus+, vor finaliza şi valida mobilităţile finanţate din fonduri Erasmus +, după caz. Cu condiţia primirii fondurilor de la Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale, Universitatea va dispune plata grantului restant, după caz.

 

Art. 22. (1) Studentul are obligaţia să revină în ţară numai după îndeplinirea integrală a obligaţiilor contractuale şi nu mai devreme de 2 luni (sau în condiţiile contractuale, în cazul mobilităţilor de scurtă durată), potrivit programului stabilit de către universitatea gazdă, cu excepţia unui caz de forţă majoră;

(2) În cazul în care studentul nu a realizat integral programul stabilit, el este obligat, în conformitate cu prevederile contractuale, să ramburseze parţial sau total fondurile primite ca şi grant de mobilitate ERASMUS+. Cazurile de forţă majoră vor fi aduse la cunoştinţa conducerii Universităţii, care le va analiza şi le va supune aprobării Agenţiei Naţionale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale.

 

Art. 23. (1) Dacă sunt încheiate în mod satisfăcător, perioadele de studiu sau practică care constituie parte a planului de învăţământ, vor fi recunoscute automat şi în întregime de către Universitate folosind sistemul de credite transferabile ECTS.

(2) Echivalarea pentru perioadele de studiu sau practică Erasmus +, în urma recunoaşterii menţionate în aliniatul (1), a calificativelor/notelor obţinute la disciplinele parcurse pe perioada stagiului, se va realiza prin reguli de conversie clare, transparente şi focalizate pe competenţe şi nu pe denumirea disciplinelor, pe baza unei corespondenţe între sistemele de notare din cele două ţări, conform grilei de echivalare a notelor, anexă a Ordinului nr. 3223 din 8 februarie 2012 pentru aprobarea Metodologiei de recunoaştere a perioadelor de studii efectuate în străinătate, anexată prezentului Regulament. Această echivalare nu prejudiciază poziţia studentului în clasamentul facultăţii de origine pentru anul universitar ulterior celui în care studentul a participat la stagiul Erasmus +. Media pentru disciplinele la care studentul a putut participa la examene la universitatea de origine este cea care se va lua în calcul la stabilirea clasamentului;

(3) Studentul are dreptul, în baza unei proceduri specifice, descrisă în Articolul 25 al acestui regulament, de reclasificare nediscriminatorie, să susţină în anul universitar următor eventualele examene nepromovate ca urmare a participării la Programul Erasmus+. Media pentru disciplinele la care studentul a putut participa la examene la universitatea de origine este cea care se va lua în calcul la stabilirea clasamentului.

(4) Examenele la disciplinele care nu fac obiectul Acordului de studii sau Acordului de Practică, precum şi examenele nepromovate în cadrul perioadei de mobilitate Erasmus+ se susţin la universitatea de origine, în timpul sesiunilor de examene aprobate la nivelul universităţii. Sesiuni speciale de examene se pot organiza în cazul în care studenţii se află în situaţia de a nu putea participa la sesiunile de examene aprobate la nivelul universităţii, ca urmare a participării la o mobilitate Erasmus+. În cazul acumulării unui număr insuficient de credite transferabile ca urmare a nepromovării unor examene în cadrul perioadei de mobilitate Erasmus+, studentul Erasmus+ are dreptul de a se prezenta în sesiunile de reexaminare aprobate de către UAB. Media obţinută astfel determină poziţia studentului în clasamentul facultăţii din UAB.

(5) Instituţia va asigura recunoaşterea academică a studiilor efectuate de către Beneficiar la Instituţia gazdă, ca parte a diplomei sale finale. Recunoaşterea academică poate fi retrasă doar dacă Beneficiarul nu reuşeşte să-şi realizeze programul de studii la nivelul cerut de către instituţia gazdă, sau nu îndeplineşte o altă condiţie cerută de către instituţiile participante pentru recunoaşterea academică.

 

Art. 24. Recunoaşterea se face pe baza documentelor menţionate la articolul 20, pe care Compartimentul Erasmus+ le pune la dispoziţia Facultăţilor.

 

Art. 25. (1) Recunoaşterea rezultatelor învăţării din perioadele de mobilitate de studiu sau practică se face in integrum şi automat de către conducerea facultăţii la care studentul este înmatriculat. Compartimentul Erasmus+, sub coordonarea coordonatorului departamental Erasmus+, întocmeşte un Proces-verbal de recunoaştere a programului de studiu/de formare profesională a studentului în care face echivalarea disciplinelor şi a notelor sau calificativelor obţinute de student folosind sistemul de credite transferabile ECTS, aplicat în Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia şi, ca reper, grila de echivalare din anexă. Procesul verbal este semnat de persoana desemnată din cadrul Compartimentului Erasmus+, de coordonatorul departamental şi de către decanul Facultăţii.

(2) Disciplinele studiate în cadrul stagiului Erasmus+ sunt echivalate cu discipline din planurile de învăţământ din anul în curs sau anii următori, prin reguli de conversie clare, transparente şi focalizate pe competenţe, şi nu pe denumirile disciplinelor, pe baza unei corespondenţe între sistemele de notare din cele două ţări. Studenţii vor susţine examenele sau colocviile la disciplinele care nu au făcut obiectul echivalării, din planul de învăţământ aferent semestrului în care s-a desfăşurat mobilitatea, în aceleaşi condiţii ca şi colegii lor care nu au fost în mobilitate, cu respectarea prevederilor Regulamentului privind activitatea profesională a studenţilor (în conformitate cu art. 28: “În situaţii justificate dovedite prin documente avizate de Centrul de Relaţii Internaţionale, studenţii beneficiari ai mobilităţilor de tip Erasmus+ pot susţine examene în cadrul unor sesiuni speciale de examinare, aprobate la cererea studentului de către decanul facultăţii. Aceste examene pot fi susţinute doar după finalizarea perioadelor prevăzute în planurile de învăţământ pentru activităţi didactice” şi art. 30: „Pentru a promova o disciplină de învăţământ studentul are dreptul, în cadrul parcursului de studiu al disciplinei respective, la două examinări gratuite”). Susţinerea examenelor se poate realiza în cadrul unor sesiuni speciale de examinare, cu aprobarea Consiliului de Administraţie al UAB.

(3) Examenele la disciplinele care nu fac obiectul acordului de studii/formare profesională aferent mobilităţii Erasmus+, precum şi examenele nepromovate în cadrul perioadei de stagiu Erasmus+ se susţin la universitatea de origine, în timpul sesiunilor de examene aprobate la nivelul universităţii;

(4) Suplimentele la Diplomă vor conţine informaţii despre stagiile de studiu efectuate de către studenţi prin acest program.

 

 

IV. ACŢIUNI DE MOBILITATE A PERSONALULUI ÎN SCOPURI DIDACTICE

 

Art. 26. 1) La acţiunile de mobilitate a personalului pentru predare poate participa personalul angajat în UAB sau în orice organizaţie publică sau privată pe piaţa forţei de muncă sau în domeniile educaţiei, formării şi tineretului (inclusiv doctoranzi angajaţi).

(2) Se acordă prioritate cadrelor care pleacă pentru prima dată în cadrul acestui program în condiţiile îndeplinirii criteriilor de limbă conform Cadrului European de Referinţă, nivel minim B2 (în conformitate cu acordurile bilaterale Erasmus+ încheiate cu partenerii internaţionali) precum şi acelor mobilităţi care contribuie la consolidarea şi extinderea legăturilor între departamente, centre/birouri şi facultăţi şi vor pregăti noi proiecte de cooperare. În funcţie de numărul granturilor disponibile la nivelul UAB, cadrele didactice pot candida pentru mai multe mobilităţi de predare care se vor implementa pe parcursul anului academic (1 octombrie – 30 septembrie) în care se desfăşoară procesul de selecţie. Au prioritate cadrele didactice care nu au mai participat la Program.

(3) Candidaţii care participă la selecţii Erasmus+ pentru mai mult de o acţiune de mobilitate pe parcursul unui an academic (1 octombrie – 30 septembrie), trebuie să depună la dosarul de candidatură o declaraţie pe propria răspundere cu privire la numărul studenţilor outgoing şi incoming atraşi în cadrul programului Erasmus+ pe parcursul anului academic anterior şi cu privire la activităţile de sprijinire a procesului de internaţionalizare a UAB, inclusiv pentru promovarea instituţiei în ranking-urile internaţionale.

(4) Acţiunile de mobilitate pentru predare se vor desfăşura în instituţii cu care UAB are  încheiate acorduri bilaterale instituţionale.

(5) Candidaţii, personal angajat, care îşi retrag candidatura, fără o justificare obiectivă dovedită, după ce au fost acceptaţi pentru o acţiune de mobilitate Erasmus+, sau implementează acţiunea de mobilitate fără respectarea tuturor prevederilor contractuale îşi pierd dreptul de a candida pentru obţinerea unui grant Erasmus+ în următorul an. În cazul în care a fost invocat un caz de forţă majoră, aprobat de ANPCDEFP, această prevedere nu se aplică.

(6) Cadrele didactice desemnate pentru participarea la o mobilitate de predare au obligaţia de a depune, anterior încheierii contractului financiar aferent, la dosarul de mobilitate, copia graficului de recuperare a activităţilor didactice, avizat de directorul de departament, sau, după caz, dovada acordului acestuia privind implementarea mobilităţii (acestea pot fi transmise pe mail la adresa erasmus@uab.ro).

În situaţia în care mobilitatea de predare se desfăşoară pe durata concediului de odihnă, participanţii sunt obligaţi să depună la dosarul de mobilitate, în copie (sau pe mail la adresa erasmus@uab.ro), documentul care atestă întreruperea concediului pe perioada implementării mobilităţii.

 

Art. 27. (1) În cazul selecţiei candidaţilor pentru acţiuni de mobilitate a personalului didactic în scopuri de predare, comisiile de selecţie sunt propuse de coordonatorul instituţional Erasmus+, desemnate de către Rector, după consultarea decanilor Facultăţilor UAB, cu aprobarea acestora de către Consiliul de Administraţie. Selecţia cadrelor didactice pentru mobilităţi în scopuri de formare în cadrul acţiunii KA131, respectiv predare şi formare, în cadrul acţiunii cheie KA171, se desfăşoară centralizat la nivelul Universităţii.

(2) La înscrierea în concurs, candidaţii pot exprima opţiuni pentru efectuarea mobilităţilor la universităţi partenere în cadrul unor acorduri iniţiate de facultăţi sau pentru specializări diferite.

(3) În cazul acţiunilor de mobilitate a personalului în scopuri de predare Comisia de Management Erasmus+ alocă un anumit număr de mobilităţi fiecărei Facultăţi, proporţional cu numărul de cadre didactice titulare şi asociate angajate, luând în considerare şi criteriul past performance (numărul de mobilităţi de predare şi a numărului de mobilităţi pentru studenţi, precum şi a numărului de programe intensive mixte implementate cu succes în anul academic anterior în cadrul fiecărei facultăţi), în limita fondurilor alocate acestei acţiuni de către ANPCDEFP.

(4) Granturile de predare rămase nealocate după prima etapă de selecţie, eventualele granturi acordate suplimentar de către ANPCDEFP pot fi acordate printr-un proces de selecţie desfăşurat la nivel centralizat, fără distribuirea acestora la nivelul facultăţilor UAB, prin decizie a comisiei de management Erasmus+.

(5)  Pentru acţiuni de mobilitate de predare sau formare KA131 şi KA171, pot depune candidaturi doar cadrele didactice care au completate la zi fişele de disciplină în limba engleză, aferente cursurilor predate în cadrul UAB, pe platforma international.uab.ro.

 

Art. 28. Comisia de selecţie are următoarele atribuţii:

- primeşte, înregistrează şi verifică dosarele candidaţilor, prin intermediul unui secretar numit din partea Compartimentului Erasmus+;

- verifică eligibilitatea acestora;

- realizează selecţia, ierarhizează candidaţii;

- întocmeşte listele cu admişi, rezerve şi respinşi;

- comunică rezultatele candidaţilor, primeşte contestaţiile.

 

Art. 29. Pentru acţiunile de mobilitate pentru predare, în cadrul acţiunii cheie KA131, comisiile de la nivelul Facultăţilor pot decide un calendar semestrial  al procesului de selecţie.

În cazul mobilităţilor de predare în cadrul acţiunii cheie KA171, calendarul selecţiei este decis de către comisia centrală a UAB.

În măsura în care nu se ocupă toate locurile disponibile, sau dacă UAB beneficiază de fonduri suplimentare de la ANPCDEFP, comisiile pot organiza selecţii ori de câte ori este necesar, sau pot organiza selecţii de tip Open Call, până la distribuirea tuturor granturilor.

 

Art. 30. Dosarul de candidatură al cadrelor didactice pentru mobilităţi Erasmus+ de predare conţine formularul de candidatură şi  propunerea planului de diseminare şi impact. Acesta trebuie susţinut în faţa comisiei de selecţie printr-un interviu  - organizat de către comisia de selecţie, urmărindu-se evaluarea capacităţii de exprimare orală în limba străină în care se va desfăşura stagiul de mobilitate, motivarea, şi interesul personal necesar unei bune desfăşurări a programului de predare în timpul perioadei de mobilitate. Planul de diseminare şi impact trebuie să detalieze acţiunile de promovare a oportunităţilor Erasmus + şi să detalieze rezultatele scontate şi impactul acţiunii de mobilitate în plan profesional şi personal al candidaţilor. În situaţia în care, din motive obiective, un candidat nu poate participa la interviu, se va organiza interviu online, la o data şi oră convenite de comisie împreună cu acesta.  

 

Art. 31. Pentru activităţile de mobilitate pentru predare a cadrelor didactice în acţiunile KA131, interviul de selecţie este organizat de către comisiile formate în conformitate cu articolul 27. În cazul activităţilor de mobilitate pentru predare în cadrul acţiunii KA171 (Erasmus+ cu ţările Partenere), interviul de selecţie este organizat centralizat la nivelul universităţii.

 

Art. 32. Pentru acţiuni de mobilitate de predare pot depune candidaturi doar cadrele didactice care îndeplinesc standardele minimale de cercetare, anual, conform procedurilor interne ale UAB, excepţie făcând personalul didactic aflat la debut în carierea didactică şi de cercetare (maxim 2 ani). Departajarea cadrelor didactice pentru mobilităţi de predare se va face pe baza unui punctaj, acordat de către comisia de selecţie. În cazul în care există situaţii de egalitate, comisia de selecţie va lua decizia departajării candidaţilor în funcţie de pregătirea acestora pentru implementarea mobilităţii de predare.

 

Art. 33. Comisia de selecţie va proceda la ierarhizarea candidaţilor în funcţie de îndeplinirea criteriilor anunţate. Listele afişate vor cuprinde candidaţii admişi (în funcţie de rezultatele obţinute şi de ordinea preferinţelor exprimate în formularul de candidatură), primul criteriu fiind punctajul, al doilea opţiunea, candidaţii aflaţi pe lista de rezerve, candidaţii respinşi, având termen pentru contestaţie de 24 de ore de la afişarea rezultatelor. Contestaţia se soluţionează de către o comisie propusă de coordonatorul instituţional Erasmus, desemnată de către rector, cu aprobarea consiliului de administraţie, în termen de 5 zile lucrătoare. Ca urmare a soluţionării contestaţiilor, respectiv expirarea termenelor de depunere a contestaţiilor comisia de selecţie va întocmi un proces-verbal al concursului de selecţie, la care vor fi anexate cele trei liste (admişi, rezerve, respinşi). În cazul în care unul dintre titulari renunţă la locul ocupat prin concurs, acesta va depune o cerere scrisă în acest sens. Locul său poate fi ocupat doar de către un candidat aflat pe lista de rezervă.  În cazul în care nu au fost ocupate toate locurile scoase la concurs, se va organiza o altă selecţie.

 

Art. 34. Priorităţile în selectarea candidaţilor pot fi stabilite prin hotărâre a Consiliului de Administraţie, în funcţie de recomandările ANPCDEFP, de obiectivele strategiei de internaţionalizare ale UAB precum şi de către Consiliile Facultăţilor în baza criteriilor proprii.

 

Art. 35. După anunţarea rezultatelor selecţiei, candidaţii vor completa documentele necesare implementării acţiunii de mobilitate, urmând etapele descrise în procedura operaţională privind implementarea programelor de mobilitate a indivizilor, PO_CRI_03. Candidaţii admişi pentru acţiuni de mobilitate de predare au termen ca în două luni de la momentul publicării rezultatelor să prezinte invitaţia/acceptarea din partea instituţiei gazdă. În caz contrar, şi dacă există persoane pe lista de rezerve, mobilităţile care nu au la dosar invitaţia, vor fi alocate candidaţilor de pe lista de rezerve. Înainte de plecarea în mobilitate, beneficiarii granturilor vor semna cu Universitatea contractul financiar Erasmus, prin care va fi plătit grantul. Participanţii la mobilităţi vor fi conştientizaţi de către membrii compartimentului şi/sau Coordonatorul Instituţional Erasmus+, referitor la respectarea întocmai, pe parcursul desfăşurării mobilităţii, a condiţiilor contractuale privind perioada mobilităţii, durata, domeniul de predare şi raportarea către instituţia de origine. Fiecare cadru didactic selectat pentru o mobilitate de predare va beneficia de un grant în cuantum egal cu granturile financiare stabilite de către ANPCDEFP prin contractul instituţional încheiat cu UAB. Grantul Erasmus+ este exprimat şi plătit în Euro beneficiarului.

 

Art. 36. Implementarea acţiunilor de mobilitate în scopuri didactice se realizează în conformitate cu principiile Ghidului Erasmus+, pentru perioadele indicate în Apelurile Naţionale şi cu respectarea organizării a unui minim de 8 ore de predare pentru fiecare acţiune.

 

 

Art. 37. (1) Cadrele didactice, angajate într-o acţiune de mobilitate pentru predare, nu pot utiliza, pentru acoperirea aceleiaşi cheltuieli eligibile, surse de finanţare diferite. Altfel spus, granturile nu pot fi folosite pentru finanţarea unor cheltuieli deja acoperite prin alte programe ale Comisiei Europene. Beneficiarul va declara faptul că foloseşte o singură sursă de finanţare pentru acoperirea uneia şi aceleiaşi cheltuieli.

(2) Este permisă mobilitatea personalului didactic fără grant Erasmus + („zero-grant”).

 

Art. 38. La întoarcerea din mobilitate, cadrele didactice vor prezenta, în termen de 15 zile, la compartimentul Erasmus+ următoarele documente:

      a) Certificatul de la instituţia gazdă (de la Facultatea sau Centrul de Relaţii Internaţionale) care să ateste faptul că Beneficiarul a efectuat pe perioada prevăzută o mobilitate Erasmus+, parcurgând toate activităţile prevăzute in programul stabilit, cu menţiunea numărului de zile şi ore de predare;

b) Raport final asupra activităţii desfăşurate în perioada de predare prin intermediul Instrumentului de Mobilitate. În conformitate cu prevederile Ghidului programului Erasmus + personalul angajat care nu reuşeşte să completeze raportul, în conformitate cu prevederile contractuale, vor returna parţial sau integral grantul primit;

c) Declaraţie pe propria răspundere privind eventuala folosire de fonduri din alte surse (cofinanţare);

d) Toate documentele legate de deplasare (bilete de călătorie, facturi şi chitanţe de cazare, etc.) din care rezultă implementarea efectivă, fizic, a mobilităţii transfrontaliere, în perioada contractată de către participant, inclusiv perioadele de călătorie astfel încât participantul să dovedească prezenţa la instituţia gazdă în prima zi de mobilitate, respectiv ultima zi a acestei acţiuni, în conformitate cu contractul financiar.

(2) La întoarcerea din mobilitate, cadrele didactice, au obligaţia ca, în 15 de zile, să disemineze rezultatele mobilităţii în cadrul departamentului din care fac parte (în cadrul unei şedinţe de departament, întâlniri de lucru ş.a.) şi să transmită compartimentului Erasmus+ dovezile implementării activităţilor propuse în planul de diseminare şi impact (excepţie fac mobilităţile care se încheie în perioada vacanţelor studenţeşti). Candidaţii care încalcă această prevedere nu pot aplica pentru a beneficia de granturi Erasmus+ de predare în următorul an calendaristic (de la data încheierii mobilităţii).

 

Art. 39. (1) Cadrele didactice au obligaţia să revină în ţară numai după îndeplinirea integrală a obligaţiilor contractuale şi nu mai devreme de 2 zile pentru mobilităţi de predare KA131 respectiv 5 zile pentru mobilităţi de predare KA171, potrivit programului stabilit de către universitatea gazdă, cu excepţia unui caz de forţă majoră;

(2) În cazul în care cadrul didactic, nu a realizat integral programul stabilit, el este obligat, în conformitate cu prevederile contractuale, să ramburseze parţial sau total fondurile primite ca şi grant de mobilitate ERASMUS+. Cazurile de forţă majoră vor fi aduse la cunoştinţa conducerii Universităţii, care le va analiza şi le va supune aprobării Agenţiei Naţionale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale.

 

Art. 40. Recunoaşterea rezultatelor acţiunilor de mobilitate a personalului în scopuri de predare se face la nivelul departamentelor academice, în cadrul procesului de evaluare anuală a personalului angajat, în baza unor proceduri proprii.

 

V. ACŢIUNI DE MOBILITATE A PERSONALULUI PENTRU FORMARE

 

Art. 41. 1) La acţiunile de mobilitate a personalului pentru formare poate participa personalul angajat într-o instituţie de învăţământ superior sau în orice organizaţie publică sau privată pe piaţa forţei de muncă sau în domeniile educaţiei, formării şi tineretului (inclusiv doctoranzi angajaţi).

(2) Se acordă prioritate cadrelor care pleacă pentru prima dată în cadrul acestui program în condiţiile îndeplinirii criteriilor de limbă conform Cadrului European de Referinţă, nivel minim B1 (în conformitate cu acordurile bilaterale Erasmus+ încheiate cu partenerii internaţionali) precum şi acelor mobilităţi care contribuie la consolidarea şi extinderea legăturilor între departamente, centre/birouri şi facultăţi şi vor pregăti noi proiecte de cooperare. Cadrele didactice auxiliare şi de cercetare şi personalul nedidactic pot fi selectaţi pentru maxim 2 stagii de mobilitate de formare în fiecare an universitar (1 octombrie – 30 septembrie), cu excepţia angajaţilor centrului de relaţii internaţionale, aceştia având posibilitatea de a beneficia de stagii suplimentare. Angajaţii CRI sunt selectaţi pentru implementarea mobilităţilor de formare o singură dată pentru fiecare contract instituţional, accesând aceste oportunităţi în funcţie de programele de formare oferite de partenerii externi, pentru politici de internaţionalizare a învăţământului superior.

(3) Cadrele didactice pot fi selectate pentru o singură mobilitate de formare (încurajându-se în acest fel implementarea mobilităţilor de predare) care trebuie implementată în acelaşi an academic (1 octombrie – 30 septembrie) în care se desfăşoară procesul de selecţie.

(4) Candidaţii, personal angajat, care îşi retrag candidatura, fără o justificare obiectivă dovedită, după ce au fost acceptaţi pentru o acţiune de mobilitate Erasmus+, sau implementează acţiunea de mobilitate fără respectarea tuturor prevederilor contractuale, îşi pierd dreptul de a candida pentru obţinerea unui grant Erasmus+ în următorul an. În cazul în care a fost invocat un caz de forţă majoră, aprobat de ANPCDEFP, această prevedere nu se aplică.

(5) Cadrele didactice desemnate pentru participarea la o mobilitate de formare au obligaţia de a depune, anterior încheierii contractului financiar aferent, la dosarul de mobilitate, copia graficului de recuperare a activităţilor didactice, avizat de directorul de departament, sau, după caz, dovada acordului acestuia privind implementarea mobilităţii (acestea pot fi transmise pe mail la adresa erasmus@uab.ro).

În situaţia în care mobilitatea de formare se desfăşoară pe durata concediului de odihnă, participanţii sunt obligaţi să depună la dosarul de mobilitate, în copie (sau pe mail la adresa erasmus@uab.ro), documentul care atestă întreruperea concediului pe perioada implementării mobilităţii.

 

Art. 42. (1) În cazul mobilităţilor de formare selecţia personalului didactic, didactic auxiliar şi de cercetare şi a personalului nedidactic se va desfăşura în mod centralizat la nivelul Universităţii, pentru acţiunile cheie KA131 (Erasmus+ cu ţările Programului) şi KA171 (Erasmus+ cu ţările Partenere).

(2) La înscrierea în concurs, candidaţii pot exprima opţiuni pentru efectuarea mobilităţilor la universităţi partenere în cadrul unor acorduri iniţiate de facultăţi sau pentru specializări diferite.

(3)  Pentru acţiuni de mobilitate de formare KA131 şi KA171, pot depune candidaturi doar cadrele didactice care au completate la zi fişele de disciplină în limba engleză, aferente cursurilor practice, laboratoarelor, seminariilor predate în cadrul UAB, pe platforma international.uab.ro.

 

Art. 43. (1) Pentru selecţia personalului didactic, didactic auxiliar şi de cercetare şi a personalului nedidactic în scopuri de formare, la nivel central, Comisia de selecţie va fi formată la propunerea coordonatorului instituţional Erasmus+ şi aprobată de consiliul de administraţie al UAB. Un angajat al compartimentului Erasmus+ va îndeplini funcţia de secretar. Fiecare membru al Comisiei va semna o declaraţie pe proprie răspundere că nu se află în situaţia de conflict de interese.

(2) Comisia de selecţie are următoarele atribuţii:

- primeşte, înregistrează şi verifică dosarele candidaţilor, prin intermediul unui secretar numit din partea Compartimentului Erasmus+;

- verifică eligibilitatea acestora;

- realizează selecţia, ierarhizează candidaţii;

- întocmeşte listele cu admişi, rezerve şi respinşi;

- comunică rezultatele candidaţilor, primeşte contestaţiile.

Art. 44. În cazul mobilităţilor de formare calendarul selecţiei este decis de către comisia centrală a UAB. În măsura în care nu se ocupă toate locurile disponibile, sau dacă UAB beneficiază de fonduri suplimentare de la ANPCDEFP, comisia poate organiza selecţii ori de câte ori este necesar, sau se pot organiza selecţii de tip Open Call, până la distribuirea tuturor granturilor.

Art. 45. Dosarul de candidatură pentru mobilităţi Erasmus+ de formare a personalului didactic, didactic auxiliar şi de cercetare şi a personalului nedidactic, conţine formularul de candidatură şi propunerea planului de diseminare şi impact. Acesta trebuie susţinut în faţa comisiei de selecţie printr-un interviu  - organizat de către comisia de selecţie, urmărindu-se evaluarea capacităţii de exprimare orală în limba străină în care se va desfăşura stagiul de mobilitate, motivarea, şi interesul personal necesar unei bune desfăşurări a programului de predare în timpul perioadei de mobilitate. Planul de diseminare şi impact trebuie să detalieze acţiunile de promovare a oportunităţilor Erasmus + şi să detalieze rezultatele scontate şi impactul acţiunii de mobilitate în plan profesional şi personal al candidaţilor. În situaţia în care, din motive obiective, un candidat nu poate participa la interviu, se va organiza interviu online, la o data şi oră convenite de comisie împreună cu acesta.  

Art. 46. Departajarea candidaţilor pentru mobilităţi de formare se va face pe baza unui punctaj, acordat de către comisia de selecţie. În cazul în care există situaţii de egalitate, comisia de selecţie va lua decizia departajării candidaţilor în funcţie de pregătirea acestora pentru implementarea mobilităţii de formare.

Art. 47. Comisia de selecţie va proceda la ierarhizarea candidaţilor în funcţie de îndeplinirea criteriilor anunţate. Listele afişate vor cuprinde candidaţii admişi (în funcţie de rezultatele obţinute şi de ordinea preferinţelor exprimate în formularul de candidatură), primul criteriu fiind punctajul, al doilea opţiunea, candidaţii aflaţi pe lista de rezerve, candidaţii respinşi, având termen pentru contestaţie de 24 de ore de la afişarea rezultatelor. Contestaţia se soluţionează de către o comisie propusă de coordonatorul instituţional Erasmus, desemnată de către rector, cu aprobarea consiliului de administraţie, în termen de 5 zile lucrătoare.Ca urmare a soluţionării contestaţiilor, respectiv expirarea termenelor de depunere a contestaţiilor comisia de selecţie va întocmi un proces-verbal al concursului de selecţie, la care vor fi anexate cele trei liste (admişi, rezerve, respinşi). În cazul în care unul dintre titulari renunţă la locul ocupat prin concurs, acesta va depune o cerere scrisă în acest sens. Locul său poate fi ocupat doar de către un candidat aflat pe lista de rezervă.  În cazul în care nu au fost ocupate toate locurile scoase la concurs, se va organiza o altă selecţie.

 

Art. 48. Granturile pentru acţiunile de mobilitate pentru formare a personalului didactic, didactic  auxiliar, nedidactic şi de cercetare al UAB, se acordă în funcţie de domeniul prioritar al personalului angajat, astfel:

1.      Compartimentul Erasmus+, Relaţii Internaţionale, Cadre didactice, Cercetare, Managementul Proiectelor;

2.      Managementul Calităţii, Învăţământ la Distanţă, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic, secretariatele facultăţilor UAB;

3.      Departamentul Contabilitate, Audit, Juridic, Informatizare, Bibliotecă;

4.      Departamentul social;

5.      Alte departamente.

 

Art. 49. După anunţarea rezultatelor selecţiei, candidaţii vor completa documentele necesare implementării acţiunii de mobilitate, urmând etapele descrise în procedura operaţională privind implementarea programelor de mobilitate a indivizilor, PO_CRI_03.

 

Art. 50. (1) Înainte de plecarea în mobilitate, beneficiarii granturilor vor semna cu Universitatea contractul financiar Erasmus + şi anexele sale, prin care va fi plătit grantul. Participanţii la mobilităţi vor fi conştientizaţi de către membrii Compartimentului Erasmus+ şi/sau Coordonatorul Instituţional Erasmus+, referitor la respectarea întocmai, pe parcursul desfăşurării mobilităţii, a condiţiilor contractuale privind perioada mobilităţii, durata, domeniul de formare şi raportarea către instituţia de origine. Cuantumul sprijinului financiar Erasmus +  va fi definitivat în momentul semnării contractului financiar, candidaţii trebuind să fie informaţi cu privire la necesitatea de a cofinanţa o parte din cheltuielile de mobilitate. Grantul Erasmus+ destinat mobilităţilor Erasmus + nu este menit să acopere toate costurile mobilităţii, ci reprezintă doar o contribuţie la costul călătoriei şi al subzistenţei. Fiecare participant la Program va beneficia de un grant în cuantum egal cu granturile financiare stabilite de către ANPCDEFP prin contractul instituţional încheiat cu UAB.

(2) Grantul Erasmus+ este exprimat şi plătit în Euro beneficiarului.

 

Art. 51. Implementarea acţiunilor de mobilitate pentru formare se realizează în conformitate cu principiile Ghidului Erasmus+, pentru perioadele indicate în Apelurile Naţionale şi cu respectarea prevederilor contractului financiar încheiat cu participantul.

 

Art. 52. Mobilitatea cadrelor didactice, didactic auxiliare şi de cercetare şi a celor nedidactice în scop de formare se face în baza unui acord tripartit încheiat între Universitatea de origine, instituţia gazdă şi participant. Condiţia esenţială pentru acordarea oricărui grant o reprezintă respectarea unui plan de lucru convenit de către ambii parteneri, instituţia sau întreprinderea gazdă şi Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia. Planul cuprinde cel puţin: scopul şi obiectivele generale, rezultatele aşteptate în materie de formare sau activităţi de învăţare ce urmează a se realiza şi programul perioadei de formare.

 

Art. 53. Cadrele didactice, didactic auxiliare şi de cercetare şi cele nedidactice nu pot utiliza, pentru acoperirea aceleiaşi cheltuieli eligibile, surse de finanţare diferite. Altfel spus, granturile nu pot fi folosite pentru finanţarea unor cheltuieli deja acoperite prin alte programe ale Comisiei Europene. Beneficiarul va declara faptul că foloseşte o singură sursă de finanţare pentru acoperirea uneia şi aceleiaşi cheltuieli.

 

Art. 54. La întoarcerea din mobilitate, cadrele didactice, didactice auxiliare, de cercetare şi nedidactice vor prezenta, în termen de 15 zile, la Compartimentul Erasmus+, următoarele documente:

      a) Certificat de la instituţia gazdă (de la Facultatea sau Centrul de Relaţii Internaţionale) care să ateste faptul că Beneficiarul a efectuat pe perioada prevăzută o mobilitate Erasmus, parcurgând toate activităţile prevăzute în programul stabilit, cu menţiunea numărului de zile de formare;

b) Raport final asupra activităţii desfăşurate în perioada de formare prin intermediul Instrumentului de Mobilitate. În conformitate cu prevederile Ghidului programului Erasmus + personalul angajat care nu reuşeşte să completeze raportul, în conformitate cu prevederile contractuale, vor returna parţial sau integral grantul primit;

c) Declaraţie pe propria răspundere privind eventuala folosire de fonduri din alte surse (cofinanţare);

d) Toate documentele legate de deplasare (bilete de călătorie, facturi şi chitanţe de cazare, etc.) din care rezultă implementarea efectivă, fizic, a mobilităţii transfrontaliere, în perioada contractată de către participant, inclusiv perioadele de călătorie astfel încât participantul să dovedească prezenţa la instituţia gazdă în prima zi de mobilitate, respectiv ultima zi a acestei acţiuni, în conformitate cu contractul financiar.

(2) La întoarcerea din mobilitate, cadrele didactice, didactice auxiliare, de cercetare şi personalul nedidactic au obligaţia ca, în 15 de zile, să disemineze rezultatele mobilităţii în cadrul departamentului din care fac parte (în cadrul unei şedinţe de departament, întâlniri de lucru ş.a.). şi să transmită compartimentului Erasmus+ dovezile implementării activităţilor propuse în planul de diseminare şi impact (excepţie fac mobilităţile care se încheie în perioada vacanţei studenţeşti). Candidaţii care încalcă această prevedere nu pot aplica pentru a beneficia de granturi Erasmus+ de formare în următorul an calendaristic (de la data încheierii mobilităţii).

 

Art. 55. (1) Personalul angajat are obligaţia să revină în ţară numai după îndeplinirea integrală a obligaţiilor contractuale şi nu mai devreme de 2 zile pentru mobilităţi de formare KA131 respectiv 5 zile pentru mobilităţi KA171, potrivit programului stabilit de către universitatea gazdă, cu excepţia unui caz de forţă majoră;

(2) În cazul în care cadrul didactic, didactic auxiliar şi de cercetare sau cadrul nedidactic nu a realizat integral programul stabilit, el este obligat, în conformitate cu prevederile contractuale, să ramburseze parţial sau total fondurile primite ca şi grant de mobilitate ERASMUS+. Cazurile de forţă majoră vor fi aduse la cunoştinţa conducerii Universităţii, care le va analiza şi le va supune aprobării Agenţiei Naţionale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale.

 

Art. 56. Recunoaşterea rezultatelor acţiunilor de mobilitate a personalului în scopuri de formare se face la nivelul departamentelor, în cadrul procesului de evaluare anuală a personalului angajat, în baza unor proceduri proprii.

 

 

VI. DISPOZIŢII FINALE

 

Art. 57. Lista universităţilor partenere şi mobilităţile disponibile (număr de locuri şi perioada de mobilitate), criteriile de selecţie, conţinutul dosarului de candidatură, data şi locul concursului, probele specifice ale concursului, precum şi alte informaţii relevante vor fi disponibile la Compartimentul Erasmus+ al Universităţii „1 Decembrie 1918” şi pe site-ul relint.uab.ro

 

Art. 58. (1) Regulamentul privind implementarea Programului Erasmus + intră în vigoare la data adoptării lui prin Hotărârea Senatului.

(2) Modificarea prezentului Regulament se poate face prin Hotărârea Senatului.

 

În desfăşurarea activităţilor care fac obiectul prezentului regulament se vor respecta reglementările  europene impuse de REGULAMENTUL nr. 679 din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), cele naţionale transpuse prin Legea nr. 190 din 18 iulie 2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 şi reglementările interne elaborate în cadrul Universităţii „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia (Regulamentul privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date, aplicabil în cadrul Universităţii „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia, politici de confidenţialitate).

 

 

Aprobat în Şedinţa Senatului Universităţii „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia

din 29 septembrie 2025.

 

 

                                                        P R E Ş E D I N T E        

Prof.univ.dr. Attila Tamaş-Szora

 

 

 

                                                                                                            AVIZAT

                                                                                                             SJI

Şef serviciu - interimar, Consilier juridic Sanda Tomuţa